טכניקות בצילום תנועה- הקפאה, מריחה ופאנינג
לפעמים אנחנו רוצים להקפיא את התנועה – ממש לעצור רגע בזמן.לפעמים דווקא להפך – לתת לתמונה תחושת תנועה עם מריחה מכוונת.ויש גם את טכניקת הפאנינג, שזו דרך יצירתית ויפה להמחיש מהירות.
במדריך הזה אסביר בקצרה שלוש דרכים שונות לצלם תנועה, בלי להיכנס לעומק טכני – אלא רק להבין את העיקרון של כל אחת.
הקפאה – עצירת הרגע
אם אנחנו רוצים שהתמונה תתפוס את הרגע בדיוק כשהוא קורה – בלי טשטוש – אנחנו צריכים מהירות תריס גבוהה.
- אור יום? לרוב מספיק מהירות של 1/1000 כדי להקפיא ריצה.
- צילום ספורט או קפיצה? לפעמים נרצה 1/2000 או אפילו יותר.
דוגמה:
ילד קופץ לאוויר ואתם רוצים לתפוס אותו באוויר – בלי טשטוש.
מריחה – תנועה שזורמת בתוך הפריים
כאן אנחנו עושים בדיוק ההפך – בוחרים מהירות תריס איטית, ונותנים לתנועה להימרח.
- לרוב מדובר ב־1/10 שנייה או איטי יותר.
- אפשר גם להגיע למהירות תריס של שניות שלמות.
- שניות שלמות מסומנות בגרשיים מעל המספר.
- חשוב שהמצלמה תהיה יציבה – כדאי להשתמש בחצובה ואפילו בסלף טיימר כדי לייצר השהייה בין הלחיצה על ה-shutter לצילום עצמו
למה זה יפה?
מריחה נותנת תחושה של תנועה, של זרימה.
אפשר לצלם מכוניות בלילה, מפלים, אנשים הולכים – ולקבל תוצאה אמנותית ומיוחדת.

פאנינג – טשטוש הרקע, חדות על האובייקט
זו טכניקה שבה עוקבים עם המצלמה אחרי אובייקט שנע (כמו רוכב אופניים), תוך כדי צילום במהירות איטית יחסית.
- המטרה: שהרוכב ייצא חד, אבל הרקע יימרח.
- זה דורש תרגול – אבל כשזה מצליח, מתקבלת תמונה ממש מגניבה.
איך עושים את זה?
- בוחרים מהירות של 1/8–1/60- תלוי במהירות הגוף.
- עוקבים עם האובייקט בתנועה חלקה.
- מצלמים תוך כדי תנועה ומשתמשים האפשרות של צילום ברצ.
- מצלמים לאורך כל התנועה- בדרך כלל יוצאות שתיים שלוש תמונות טובות.
- בצילום- מהירות התריס היתה 1/60 כיוון שהרכב זז מהר.
לסיכום
בצילום תנועה אין דרך אחת נכונה – רק לשאול את עצמכם:
מה אתם רוצים להשיג?
- אם אתם רוצים רגע חד – תלכו על מהירות תריס מהירה והקפאה.
- אם אתם רוצים אווירה ותנועה – לכו על מהירות תריס איטית ומריחה. רק אל תשכחו לייצב את המצלמה באמצעות חצובה.
- ואם אתם מחפשים משהו יצירתי – תנסו פאנינג. לוקח זמן עד שמצליחים. בנוסף לכך שמהירות התריס צריכה להיות מותאמת למהירות הרכב, גם תנועת היד שזזה צריכה להיות חלקה. קחו את הזמן לנסות…