מה זה קומפוזיציה בצילום?
קומפוזיציה בצילום היא אחד הדברים החשובים בתמונה. קומפוזיציה מתייחסת לצד הויזואלי של התמונה. המונח קומפוזיציה אשר מגיע מהמילה compose (מיחבר) מתייחס לארגון ולסדר של החלקים השונים בתמונה. במילים פשוטות- איפה אנחנו ממקמים את האלמנטים בתוך התמונה.
קומפוזיציה נכונה ומעניינת מושכת אנשים להתבונן בתמונה. קומפוזיציה אשר אינה נכונה או לא מספיק מעניינת לא עושה יותר מדי חשק להתבונן בתמונה. חשוב להדגיש- קומפוזיציה חשובה לא פחות מטכניקה, ואחד לא יכול לבוא על חשבון השני.
כשאתם מצלמים תמונה שימו לב לדברים הבאים- האם ברור מהו הנושא המצולם? האם יש איזון בין החלקים השונים שונים של התמונה? והאם הכנסנו אלמנטים מיותרים שמחלישים את הנושא והתמונה?
כדי לפשט את הנושא הנה שלוש שיטות בסיסיות של קומפוזיציה בצילום.
חוק השלישים:
חוק השלישים מתייחס למיקום של האלמנטים בתוך הצילום. כאשר אנחנו ממקמים אלמנט במרכז התמונה הוא "תוקע" את המבט של הצופים. כאשר האלמנט במרכז "תוקע" את המבט של הצופים, הצילום הופך לסטטי. בחוק השלישים מחלקים את הצילום לתשעה חלקים שווים וממקמים את האלמנטים בנקודות המפגש של הקווים. בדרך הזאת מרכז הצילום נשאר פנוי והצילום הופך לדינמי וזורם
עומק שדה סלקטיבי – הבלטת הנושא על פני הרקע
אם יש לכם נושא בתמונה שאתם רוצים להבליט מומלץ להשתמש באחת השיטות המרהיבות בצילום- עומק שדה סלקטיבי- נושא חד ורקע מטושטש. איך גורמים לרקע להיות מטושטש? מצלמים את הנושא מקרוב ופותחים את הזום של העדשה. ככל שהצמצם בעדשה פתוח יותר (צמצם פתוח=מספר קטן) והזום של העדשה גדול יותר כך הרקע יהיה מטושטש יותר.
קווים מוליכים בפריים
קווים מוליכים בפריים מכוונים את העין של הצופים אל תוך התמונה ועל ידי כך נותנים אשליה של עומק. זה עובד מצוין בצילום של נוף בטבע או בתמונה של נוף אורבני. סמטה צרה או נחל מכניסים את הצופים אל תוך התמונה ויוצרים אשליה של עומק. חשוב לציין שכאשר אנחנו מצלמים בשיטה של קווים מוליכים בפריים, המצלמה צריכה להיות אנכית ולא אופקית. פריים אורך טוב לצילום פורטרטים (אנשים) בניינים, סמטאות וכו'. נושאים גבוהים וארוכים מצלמים לאורך. נוף מצלמים כאשר המצלמה מאוזנת (פריים רוחב).
\