הצמצם בעדשה הוא פתח אשר דרכו נכנס האור לחיישן המצלמה. הגודל של פתח העדשה משפיע על כמות האור שנכנס דרכה. באמצעות שינוי הצמצם אנחנו יכולים לווסת את כמות האור שנכנסת דרכה.אם נפתח צמצם נגדיל את מפתח הצמצם ועל ידי כך נכניס כמות אור גדולה, ומצד שני, אם ניסגור צמצם נקטין את הקוטר של העדשה וכתוצאה מכך נקטין גם את כמות האור שנכנסת דרך העדשה.
צמצמים פתוחים VS צמצמים סגורים
צמצמים פתוחים הם המספרים הקטנים. בעדשה סטנדרטית כמו ה-18-55 (קנון או ניקון) טווח הצמצמים הפתוחים נע בין 3.5 ועד 5.6/ הצמצמים הסגורים הם המספרים הגבוהים. לדוגמה F16, F22, F-25 וכו. ככל שהמספר גבוה יותר כך הוא סגור יותר ולכן מכנים פחות אור. כמות האור שיש בסיטואציה משפיעה על בחירת הצמצם אשר בו נצלם.
הצמצם וכמות האור
צמצם פתוח מכניס הרבה אור ולכן כשאתם מצלמים בתנאי אור חלשים תפתחו עד הסוף את הצמצם. מומלץ לפתוח צמצם בתנאי תאורה של יום מעונן, תאורה ביתית ותאורת רחוב לילית. בכל תנאי תאורה (חוץ מאור שמש) רצוי לפתוח צמצם עד הסוף, להזיק זה לא יכול.
המספרים הגדולים נחשבים לצמצמים סגורים, לדוגמה – 16 ו-22 וגם 36. הקוטר של העדשה קטן משמעותית וכתוצאה מכך נכנס פחות אור דרך העדשה. כשמצלמים בתנאי תאורת של שמש ניתן לסגור צמצם ולצלם בצמצם 11,16 ואפילו 22.
מצב צילום עדיפות צמצם-AV או A
מימין- מספר צמצם בניקון. משמאל- מספר צמצם בקנון
במצב צילום עדיפות צמצם ( av בקנון או a בניקון, סוני, fuji). במצב צילום זה אנחנו שולטים בצמצם ויכולים לשנות אותו. המצלמה תשלים באופן אוטומטי את מהירות התריס.
במצב צילום עדיפות צמצם משתמשים בצילום נוף, טבע ופורטרטים. בסוגי צילום אלה נהוג לטשטש את הרקע כדי להבליט את הנושא, מה שנקרא עומק שדה סלקטיבי בצילום, כלומר, הנושא חד והרקע מטושטש. הצמצם משפיע על טווח החדות בצילום, אך עך כך הפוסט נוסף.
מצב צילום צמצם – צילום טבע בעומק שדה סלקטיבי.